livet enligt Jenny



Jag är en person som lätt accepterar och respekterar andra människor för vem dom är.
personer jag absolut inte respekterar är dem som gjort dumma saker i livet,
saker som våldtagit,mördat,misshandlat osv. 

Jag accepterar både svarta , vita , tjocka, smala, långa & korta, männ & kvinnor, tjejer och pojkar.
Handikappade,missbildade, perfekta, arbetslösa, rika & fattiga människor.
Jag vet hur det är att inte känna sig perfekt, jag har varit där.

Jag vet hur svårt det är att känna sig som en i mängden.
När jag gick emellan 4-9 så kände jag mig annorlunda, inte som alla andra!
Jag sa inte så mycket trotts att jag ville.

Jag skrattade bort det onda, det som fick mig att må dåligt.
Och när mina föräldrar skilde sig blev det inte bättre.
Jag var både orolig för både mig & min lillebrors skull, jag kände skuld till mamma & pappa.
jag trodde att det var jag som var felet.

Jag älskade att vara Jenny, trotts allt. 
Men nu när jag tänker efter, så var jag bara en sorgsen liten flicka innerst inne,

Jag vet hur det känns att vara i närheten av "handikappade" eftersom min morbror är det!
Jag älskar han, något fruktansvärt, och det kommer jag förevigt göra!
För mig har han inget handikapp, han är min älskade morbror!
Utan honom hade jag inte känt mig stark, när jag vet att han har det bra, då mår jag bra!
När jag ser att han jobbar, sitter vid datorn, pratar med vänner, åker och cyklar och bowlar.
trotts att han har medel-klassigt handikapp,
när jag var liten, kunde han inte gå, men han nu har han lärt sig, mot alla odds.

Jag vet hur det är att känna sig ensam, att känna sig så ensam, så att man tänker:
att ingen vill vara med en.
Jag satt hemma 95% av tiden som "ung".
Jag pysslade, ritade och tog kort. 
Jag hade inte många vänner, och det har jag än idag inte.
Jag minns hur det var när man trodde att vissa personer fanns för än, fast dem egentligen gick bakom ryggen.

Jag minns också hur jobbig jag tyckte skolan var,
trotts att jag hade lätt att lära.
Jag tyckte matten var svår, och det har jag än idag.
När jag ska räkna 10+6 då måste jag räkna på fingrarna.
jag tror jag har någon slags "dyselexi" fast för matten.

Jag skriver denna text för att visa alla flickor/pojkar där ute att 
man kommer långt med att vara speciell.
Se bara på alla kändisar, nästan allihop har varit utsatta för mobbning/eller på något annat sätt kännt sig annorlunda.
Se på dem, dem har lyckats! då kan också du!
#1 - - Anna:

Fint skrivet Jenny, det fick mig faktiskt på bättre tankar! /Anna Liedberg

#2 - - Lotta:

En liten hälsning från nån som är lite äldre och som vill dig väl även om det är på långt avstånd och trots att vi inte känner varandra.



Det är tråkigt att höra att du känner dig ensam, jag har själv aldrig haft så mycket vänner. Ibland saknar jag att ha mycket sällskap, men ibland trivs jag som det är. Jag har ju min man i alla fall. och så länge man inte vantrivs så tycker jag inte man ska känna press att ha många vänner, bara för att det ska vara så.



Vad gäller matte-dyslexi så finns det faktiskt mattesvårigheter som motsvarar vad dyslexi kan vara för läs-och skrivfärdigheten. Kan man inte göra utredning ifall du känner att du lider av det? (bor inte i sverige så jag vet inte hur det funkar där, kommer inte heller ihåg hur det låg till med din skolgång)



stor kram åt dig!

#3 - - Tua:

Jäklar vad bra skrivet Jenny! Du verkar vara en en sån genom go tjej. Jag kan inte förstå att du inte kan ha så många vänner. När jag läser om det du skriver om, så kan jag helt enkelt inte förstå. Jag känner dig inte, men det jag ser är ju en vän som alla borde ha. Jag skulle verkligen kunna vara vän med en som dig, du är lixom "drömvän". Du accepterar alla som dom är, du sätter ingen före någon annan. Det är så alla människor borde var.



Du är helt enkelt bäst, en som du borde alla ha.



KRAM!

#4 - - lovis:

jag känner igen mig i nästan allt du skriver, jag trodde jag var den enda tonåringen som sitter ensam 98% av tiden, jag gör också mitt lilla egna då, jag älskar att fota, eller bakar och lagar mat.. men jag vet iallafall den där känslan av att man inte räcker till, att ingen frågar om man ska göra något eller va någon dag.

men nu fick jag iallafall bekräftat att det inte bara är jag som går runt med dessa tankar i huvet! jag kanske har otur nu med vänner osv, men min tur kanske kommer i ett annat stadie, när jag är vuxen? och då kanske det är dom som behandlat mig illa nu som inte har det bra...



vi känner ju inte varandra men du verkar vara en väldigt snäll och omtänksam person, att du inte hade vänner det kan jag bara inte fatta!!

#5 - - Rebecca:

Jag har precis vart med om samma grej som du, så du är absolut inte ensam om det!

#6 - - Anonym:

du kanske har dyskalkyli :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Dyskalkyli jag känner flera som har det!