Att skola in på förskolan.


Hej och go lunch. Denna helg har inte blivit som planerat. Vaknade i lördags med världens frossa. Söndagen slutade med att jag på natten runt klockan 04,00 vaknade av att en liten tjej spydde ned hela mamma o pappas säng. Dagen slutade inte där, efter att ha bytit enorma mängder blöjor på en liten gosse, torkat spyor & tvättat smutsiga sängkläder, så slutade det med att jag & Mathias också drabbades. Fy säger jag bara. 
Jag vart bättre igår, men barnen har forsatt varit dåliga i magen, speciellt Léon. Men jag tror tänderna gör sitt också. Men i morse som de senaste två/tre dagarna har jag fått torkat upp och tvättat sängkläder. Ja dålig i magen är bara förnamnet. Stackarna!

Jag hade tänkt att skriva ett inlägg igår, Men att hinna med det när man har så mycket omkring sig, det hinner jag inte med. 

På måndag börjar våra små älsklingar på förskolan. Så jag har bland alla nedbajsade lakan också tvättat ytterkläder och fixat fram skor och mössor m.m. Jag känner mig så stolt och lycklig, men samtidigt lite nervös inför deras inskolning. Jag vet att allt kommer gå bra, då dom är jätte duktiga och snälla. Men som mamma känner man sig nog extra spänd. Eller vad säger ni andra mammor?

Julia gick ju på förskolan innan men slutade när jag blev mammaledig. Så nu börjar dom på ett dagis här i byn som bara är utanför vårat köksfönster. Så jag kommer med säkerhet se dom när dom är ute och leker! Haha. 
Hade tänkt ha dom där 9-1 (om tiderna som jag fått stämmer?, Rätta mig gärna om jag har fel) Varannan dag för att sedan kunna gå med alla tre barnen (när lillebror i magen sett ljuset) till öppna förskolan, de dagar de är öppet. Jag tror det blir super bra. Nu kan jag inte annat än tycka att det ska bli roligt för dom. Och varför vi väljer att ha barnen på förskolan när jag är mammaledig, ja det är för att de blir så rastlösa här hemma. Jag kan inte på samma sätt underhålla barnen när jag inte har körkort och det är 1 timme till närmsta stad, och utan bra bussförbindelser. Men jag har försökt att gå till öppna förskolan och varit ute och lekt, med denna klumpiga mage jag fatkiskt har. Känner mig ändå ganska stolt trotts allt. Men nu längtar verkligen Julia och Léon han kommer nog älska att gå på förskolan! Jag hoppas detta blir bra, och eftersom de bara är syskonplats de kommer ha, så kan vi med säkerhet ha några extra mysdagar hemma med! Jag ser inte det som en barnvakt utan jag ser förskolan som ett sätt för våra barn att kunna träffa barn. Någon mer som skolat/ska skola in, sina barn på förskolan? Hur har ni kännt för det och hur har det gått?

Léon vilar lite och Julia ser bompa. Jag ska faktiskt till att göra mat. Mathias är hemma tills imorgon, sedan åker han till Stockholm igen. Så jag får helt enkelt se vad denna dag och vecka har att erbjuda. Om inte Léon är sådär mjuk i magen som han är nu, så kanske vi går till öppna förskolan. Men egentligen tror jag inte vi ska göra det, mer fast i magen lär han nog bli. Vill inte smitta andra barn i onödan.

Kram
#1 - - Jennifer Hartzell:

Jag har börjar skola in min dotter på förskolan denna veckan. Så har bara varit 2 dagar, någon timma vardera dag. Men det verkar som att hon redan trivs! Jag kommer tycka det är väldigt jobbigt den dagen jag ska lämna henne själv första gången (nästa vecka). Men jag vet ju att hon har det bra så det är väl bara att vänja sig. Hon älskar att leka med andra barn så hon har det ju roligt :)

#2 - - Natta:

jag ska skola in min minsta i oktober, men med den stora gick de bra, är ju alltid lite gnäll i början, men när dom vant sig så blir de lättare :), sen brukar barnen ofta gråta när dom ser föräldrarna, men när man går där ifrån så blir dom lugna direkt(så är iallafall min stora), mina går/ska gå 3 dagar i veckan och tiderna 9-14, brukar väl vara den tiden när man är mammaledig?.

Svar: Natta, Ja de kanske du har rätt i. Att tiderna är 9-14, jag minns inte riktigt. Får se på måndag. Vilken tur! Ja Julia var lite gnällig hon med i början när vi skolade in henne. Men får hoppas det går bättre nu :)
Marsbarneet♥

#3 - - Kristin:

Hej,
Läser din blogg och vill bara berätta hur man ser det från förskolans ögon. Barn som kommer och går lite då och då och är där få timmar, kommer oftast inte in i barngruppen lika bra som barn som har fasta tider och går fler dagar på raken. Jag skulle absolut rekommendera dig att ha barnen där antingen mån-ons 9-13, eller tis-tor 9-13, jag tror att det är det bästa för barnen. Men alla är självklart olika. Du får gärna maila mig om du har frågor. Jag är utbildad och driver en privat förskola.

Lycka till!
K

Svar: Hej Kristin! Tanken är att vi ska gå till öppna förskolan tis-tor dagarna emellan förskolan. Så att inte komma in i barngrupperna tror jag inte på. Eftersom några av barnen som går på öppna förskolan även kommer gå i Julias grupp. Men som du säger, de kan vara lätt att inte komma in i grupperna. Men jag tror vi löser det ändå! Tack för din kommentar :)
Marsbarneet♥

#4 - - Annika:

Jag arbetar också inom förskola, är förskolelärare och skulle också rekommendera en mer sammanhängande tid på förskolan. Du skulle ju kunna ha dem där mån,tis och onsdag. På torsdag går ni till öf och på fredag så hittar ni på något annat skoj. Det skulle jag av erfarenhet rekommendera. Speciellt för ditt äldsta barn som kommer att hamna mer utanför gruppen då barns relationer förändras om de inte är kontinuerliga. T ex skulle din äldsta leka ena dagen med en kompis, de leker med bilar så kan de komma tillbaka till den leken dagen efter eller finna varandra i ny lek nästa dag, men är hon då inte där så finner den kompisen en ny kamrat att leka med vilket kan göra att när din dotter kommer dagen efter blir utanför för då leker hennes vän med någon annan då deras lek fortsätter fån dagen innan.