Recept på ris & köttfärsgratäng.


Hej! Lyssnar just nu på lite musik, barnen sover sött & snart tänkte jag skåpäta lite grann, blir nog att värma på dagens lunch tror jag. Blev en köttfärs & risgratäng. Jätte mumsig. Lägger in recept längre ned. Super lätt & vill man ha den lite kryddigare går det säkert. Men som sagt, allt är barnvänligt i denna familj, maten, säkerheten & tv-programmen!

Bara jag som lagt märke till Sommarlovs-morgons ena program? "Benny Brun med sitt överläppsfjun" Haha. Jag skrattar inombords när jag ser introt. Tänker lite på min lillebror när introt spelas. Kanske är det för att vi brukade kika på tokiga barnintros när vi var små, eller för att han börjat få lite "Överläppsfjun" haha. Å jag saknar min bror. Jag får väll helt enkelt ta och erkänna att de nästan är mitt eget fel att han inte kan komma hit som han brukar, har ju pälsdjur & han som är så allergisk. Men att sakna barndomen när min egen har bara sprungit fram, kan man tycka. Det är väll inte konstigt eller?

Barnen och vi har inte gjort så där jätte mycket idag faktiskt. Jag har haft en pulserande känsla i örat, känns som jag haft hjärtat i trummhinnan och såklart huvudvärk på det. Så de blev bara en promenad till affären med Julia idag. Pantade bort lite burkar, som tar plats i skåpen och lillan köpte glass för sina egna pengar. Hon är väldigt noga med att hon ska börja spara & handla för sina pengar "ur burken". Även om jag säger "Mamma betalar" o så gör jag det. Då blir hon oxtokig och säger att hon vill betala. Är det typ nu man ska oroa sig för åldern eller så? Lilltjejen som hon brukar vara, har blivit Stortjejen .. eller liten för mig kommer hon alltid vara! Mammas prinsessa!

Blir kanske att gå till Öppna förskolan imorgon om mitt öra vill ge med sig. Känner mig inte så fräsch. Men förhoppningsvis går vi dit. Julia och Léon behöver leka av sig lite granna.

Recept på ris & köttfärsgratäng.

Vanligt ris eller jasminris
Samaba olek
Grädde
Creme fraiche
Svart peppar
Salt
Grillkrydda
Köttfärs
Lite riven ost.
(Kan använda gul lök & majs, men vi använde de inte eftersom ingen utom jag & Léon gillar det)

Gör såhär:
Koka riset på sidan av.
Om du använder lök, hacka i små bitar, bryn i stekpannan tills löken fått en gyllenrbrun färg. Bryn köttfärsen, krydda med alla kryddor. Häll sedan ned grädde,creme fraiche & samaba olek. 
Häll sedan ned både riset och köttfärsröran i en ugnsform & in i ugnen en stund tills den rivna osten smält) 200grader.
Man kan även göra denna rätt till en gryta om man inte vill ha det som en gratäng om man vill. Då kan man servera riset på sidan av och äta köttfärsröran bredvid. Upp till smak!

Kram