Förlossningsberättelse, Aaron ♥


9 oktober 2014.

Natten mellan 8-9 oktober började jag få värkar. Var vaken mellan 2-5 och somnade äntligen av att värkarna avtog och vaknade sedan igen klockan 6, helt utan värkar. Gick ned med barnen till förskolan som om ingenting hade hänt. Gick till barnmorskan klockan 11, hon kollade hjärtljuden och tog blodtryck. Kikade hur öppen jag var och gjorde en såkallad hinnessvepning eftersom hon såg hur trött jag var. Jag var öppen 5 cm och hon kunde tydligt känna huvudet. 

Jag kom hem, följde med Mathias och hämtade barnen på förskolan kl 12. Klockan 1 fick jag första ordentliga värken, kunde inte stå upp. Det var dags. Barnvakten kom och vi åkte in. 

Fick undersökas i ett undersökningsrum. Fick ligga med CTG i 20minuter på magen, och låg och andades ut och in, eftersom värkarna var så kraftiga redan där. Barnmorskan kom efter en stund. (En ren pina, trotts Mathias sagt åt mig att vi borde trycka på signal knappen så lät jag bli) Jag var öppen 4cm. Barnmorskan nere på vc hade känt fel. Men enligt barnmorskan som sedan tog emot oss efter att ha fått besked från hon som undersökte mig att de är helt beroende på vem det är som undersöker. 

Dom frågade mig om bedövning. Jag sa direkt EDA, kändes bäst så. Har använt den för tredje gången nu och funkar lika bra varje gång, trotts att den inte gav utslag eller att jag hann få någon bedövning av den med Léon för att det gick för fort. 

Läkaren kom in och satt i EDAN. De satt också på en elektron på Aarons huvud för att tydligare se hur hans hjärtljud lät. Jag var nu öppen 6cm. Klockan var ca 17.30

Klockan 18.15 ca började små värkar komma och gå. Klockan 18.25 ringde jag på klockan. Klockan 18.27 kom barnmorskorna in och 18.30 började jag krysta. Ingen lustgas utan bara EDA hade jag som bedövning. Mathias som andningsstöd och jag låg på sidan i sängen. Klockan 18.35 var han ute. Jag hade krystat helt rätt och i en ganska lugn takt, så jag sprack ingenting. Det gjorde jag inte med Léon eller Julia heller, fick dock några sår. Men nu fick jag ingenting. Barnmorskan sa, Men herregud du krystar rätt, inga sår.. du är gjord för att skaffa barn!

Han vägde 3302g & var 50cm lång. Huvudomfång var 36cm.

Vi åkte hem dagen efter & sov över en natt på BB. Han blev godkänd att åka hem dagen efter.

Och nu idag, två dagar sen förlossningen. Så känner jag ingenting. Känner dock att livmodern börjar dra ihop sig och att ryggen värker lite. Men mer än så är det inte. Hur kan det vara så konstigt, att en kvinnokropp kan vara så fantastisk?

Jag vill också säga att jag älskar dig Mathias. Du är en levande lustgas hela du. Tack för att du hjälpte mig att andas och att du bara finns där för mig. Jag älskar dig o barnen miljoner varv runt jorden & tbx.

Och Aaron, våran fantastiska Aaron. Du är mer än välkommen och vi älskar dig oerhört! Så vacker och så underbar! ♥
#1 - - Mia:

Grattis! En jättefin kille :) Lan du inte skriva ett inlägg kring hur ni resonerade kring namn? Va det några andra namn som var aktuella osv?:)

#2 - - Trees, mamma i London:

Stort grattis!! :) Supersöt liten minikille! Kramar

Svar: Tack så jätte mycket :) kram
Marsbarneet♥

#3 - - Elita:

Vad skönt med en så snabb förlossning, jag haft haft supersabba båda gångerna. Första gången tog det allt som allt från första känningen 3 timmar, med andra barnet tog det ca 2 timmar från första känningen, jag hann vara på sjukhuset i 1 timme första gången o andra gången hann jag bara lägga mig i sjukhussängen innan jag behövde krysta! Haha :)

Svar: Ja det var jätte skönt! : )Ojoj! De var snabbt haha :) Gick de bra annars fast de gick så fort :)?
Marsbarneet♥

#4 - - Jenny:

Glömt bort att kolla din blogg. Blev så glad när jag såg att lillen äntligen hade kommit! GRATTIS! Riktigt fint namn. Han är så lik Julia och Leon :)

Svar: Nejmen å tack :) Kram Ja han är lik dom. kram
Marsbarneet♥