Har ingen energi, undrar ibland hur jag fortfarande kan leva?

Just nu går både jag o mathias på extrem över energi!
I ett års tid har vi absolut inte kunnat få in sovrutiner med Julia, har försökt o försökt, o bara misslyckats!
vi har provat med allt!

Hon vaknar ungefär klockan 07:00 VARJE MORGON och sover 30-50minuter runt klockan 12:00 och sedan äre full rulle till klockan 23:00-00:00, JAG ORKAR INTE!

Jag förstår inte hur hon orkar, trotts att vi gått efter alla "tips" och alla "råd" som folk ger oss angående sovrutiner, så funkar de inte! Varken mathias o jag har en egen tid, vi känner inte samma kärlek för varandra som förut, eftersom vi knappt hinner pussas.

Julia vill aldrig vara själv , utan ska hela tiden vara med i knät och bara klättra, jag har ingen energi,
Jag menar, de är inge roligt att gå med en unge i famnen när man ska göra sina toalett behov, behöva sätta henne ned i matstolen för att kunna duscha.

SNÄLLA HJÄLP! GE OSS BÄTTRE TIPS! har ingen ork längre!


#1 - - Emelie:

Men ni måste ju visa vem som bestämmer! Ni kan inte låta henne bestämma när hon ska sova, gör samma rutiner varje kväll tex bada, pyjamas, välling/gröt sen lägga henne. Man får inte vara mesig, ta fighten ! Det är värt de! Även om hon grinar och skriker!

#2 - - Alex mamma till Felix:

Hej

Jag har exakt samma 'problem' och tyvärr har jag inte tips.. men fråga på bvc? Det gjorde jag men fick bara "turas om med din partner, så att ni får sova" problemet är att jag hat ingen partner.. Men kanske pm ni håller henne vaken hela dagen? Har ni provat det?



Kram!

#3 - - Emelie:

Hitta på mycket på dagarna, var ute och lek, bada, träffa andra barn och gå på "hitta fina stenar och pinnar" promenad! Nu när min son är 1 år MÅSTE vi ut och leka många timmar varje dag, annars har vi också problem med en klängig uttråkad kille som inte vill sova :)

#4 - - Sus:

Vad har hon för matvanor?

Hur går nattningen till?



Kan inte farmor eller någon annan passa henne en kväll då och då så ni får umgås lite ensamma. Det är första åren som är tuffast, man får bita ihop och kämpa på. Inte ge upp utan härda ut lite för det blir lättare och bättre.



kramen

#5 - - Anonym:

Ha fasta exakta rutiner och aktivera henne på dagarna.

Tex vakna kl 7 ge välling och mys och lek lite till kl 9. Ge frukost, bra frukost. Tex osockrad yoghurt, bröd med smör ost, skinka och nått grönt, gröt utan socker med mjölk och banan. Fixa morgon rutiner såsom tvättning, tandborstning och påklädning. Prata mycket! Gå ut och lek i lekparken/gå till öppna förskolan/kyrkan/gå och titta på fåglar. Se till att hon aktiverar sig. Lite mellis vid 11 typ en banan, äpple. Fortsätt leka utomhus vid bra väder eller öppna fsk så hon får stimulans från andra barn. Lunch prick kl 13, bra mat! Vila ca 1 timme efter lunchen och när hon vaknar så pyssla/lek/gunga osv. INGEN TV ALLS! Så små barn blir överstimulerade av tv. Mellis vid 15.30-16 tex yoghurt, fruktbitar, smörgås. Vatten eller mjölk att dricka till. Lekleklek tills middag 18 prick! Bra mat! Vatten att dricka. Varva ner efter maten utan Tvn, datorn på. Sitt o mys, läs böcker. Bada/duscha tandborstning och släck ner sovrummet. Läs en bok, ge välling i famnen, säg gonatt och lägg henne i sin säng. Söv henne hur ni nu väljer att göra. Avlös varann om det är jobbigt. Ge vatten ifall hon är törstig.



Kör ni fasta rutiner, varje dag så lovar jag dig att de funkar! Det gäller att vara konsekvent. Det är ni som bestämmer!

#6 - - kackmarie:

Det låter väldigt ovanligt med så lite sömn på ett dygn. Min 1 åring sover iaf på nätterna tack o lov. Men har ett rent helsike på dagarna istället. Låter ung som åt dig. Så tyvärr har jag inga tips o ge dig. Känner väl igen det med noll egentid oxå. Vad är det för ngt?!

#7 - - E:

Kan ni inte ta bort stunden som hon sover mitt på dagen, och lägga henne tidigare på kvällen? :) Det gjorde vi med min lillasyster när hon var vaken sådär länge. Det har funkat jättebra, och hon är vaken mellan 7:00-9:00, till klockan 19:00-20:00 :) Men då är min lillasyster tre år. Jag är väl inte sån expert på barn och sovrutiner, haha. Tips bara :)

#8 - - Felicia:

Har ni någon öppen förskola där ni bor? Att låta barnen leka av sig med andra barn är nog det bästa för att trötta ut dom, det kan göra att hon blir mer stimulerad och kanske kan sova bättre. :)



Lycka till!

#9 - - Alma Dedic:

hejhej :)

Har ni testat att inte låta henne sova vid lunchen? Då kanske hon blir tröttare på kvällen.

Eller testa med att väcka henne tidigt, vid 5 eller6 och ha dagen i full fart så kanske d funkar:)



de blir nog bättre när hon börjar på dagis, då ni alla kommer få rutiner. =)



ha det bra:)

#10 - - Anonym:

Ta bort middagen åt henne. Så kanske hon lägger sig tidigare.

#11 - - Sussie:

Hej hej!



Jag är själv en 5 barns mamma. Alla

Barn är olika. Men något alla barn behöver är rutiner och fasta sådan. Inför nattningen varva ner gosa läs bok elr bada. Prata med henne. Har hon välling. Ge henne den i sängen och säg godnatt. Om det inte går själv så

Sitt inne hos henne. Men det viktigaste är ni visar det är ni som bestämmer. Även om

Hon skriker ge er inte utan sitt där bara. Turas om. I början lär det vara tufft men efter ett par dagar/ vecka lär det fungera. Aktivera henne mkt och va ute när väder tillåter. Det är aldrig lätt med små barn. Men viktigt att vårda sitt förhållande. Pussas och kramas öppet. Går ju pussa när man går förbi eller sitter med. Behöver inte vara så mkt mer. Lycka till!



Kram sussie

#12 - - Anonym:

Ni måste visa vem som bestämmer! Jag har själv inga barn, men syskonbarn. Jag har sett hur deras föräldrar gör.

De lägger barnet med en vällingflaska i sängen och går därifrån.

I början skriker dom, kan vara ganska länge oxå.

Men bryr man sig inte så går det till slut. Då vet han att han ska sova efter välling.

Nu mera skriker han aldrig och ligger i sängen tills han somnar. :)

Testa!



Och kärleken, ni måste kunna prata med varandra. Roliga saker som hänt er, kanske i början av ert förhållande. O.sv.

Om ni känner att ni aldrig får egen tid. Fråga barnvakt oftare. (Kanske inte av samma person) jag tror att de gärna ställer upp.

Kram

#13 - - Sara:

Lägg henne i sängen ex.21.00 och låt henne skrika hon kommer tillslut att sova. Hon skriker ju för att hon är tjurig inte för att det är synd om henne, det är ju för henns bästa. Efter några veckor vet hon vad som gäller och kommer gå med på det.

#14 - - Edith:

Usch det där låter ju hemskt jobbigt! Mitt råd är, lite likt ovanstående, att ta bort lunchvilan och verkligen vara jättestrikt med rutinerna. Det svåra blir ju när man hamnar i en ond cirkel: Man är så slut som förälder att man bara sätter på en film på eftermiddagen och låter henne titta för att man bara MÅSTE få vila ögonen själv. Men ge inte upp!



Byt ut sov-vilan mot att ni typ sitter och läser en bok (som de äldre barnen får göra på dagis när de minsta sover) och sen får du se till att gå ut och LEKA med henne mycket på dagen. inte bara promenera i vagn utan gå till parken och låt hennes springa och träffa andra barn och leka. (Ni kanske redan gör det, jag vet inte) och sen får hon inte hinna bli övertrött på kvällen, för då är det omöjligt. Hitta en tid då hon är trött men inte övertrött och gör det till lägg-tiden.



Om hon inte vill sova själv i början: Sitt med henne och låt henne känna att ni är där. Men prata inte med henne om hon vill komma upp osv utan sitt bara där. Berätta gärna hur det går! :)

#15 - - Lovis:

Om ni tar bort middagsvilan så kommer hon ju antagligen att somna tidigare på kvällen, eller om ni har middagsvilan lite tidigare på dagen så jon hinner bli trött.

Ett annat tips är också att ni ger henne något ordentligt att äta på kvällen dvs gröt eller något liknande för då får magen jobba extra mycket under kvällen/natten så hon kommer kunna koppla av o sova bättre då! :) men alla tips funkar ju inte på alla barn men min sysling hade samma problem och vi testade med dessa saker istället och det funkade hur bra som hellst efter bara några dagar:) kram och lycka till<3

#16 - - Åsa, 21 år och tvåbarnsmamma:

Jag måste säga som många andra; Ni får inte låta henne bestämma! Hon är för liten för att få bestämma själv när hon ska sova. Först gör ni era kvällsrutiner såsom borsta tänderna, kvällsmysa och vad ni nu brukar ha för rutiner, efter det lägger ni henne i spjälsängen och berättar att hon ska sova för att det är natt osv. Det kommer bli en hel del skrik/gråt första dagarna, men hon kommer till slut ge upp när hon märker att det inte är lönt längre.

Att ta bort lunchvilan är bara dumt. En 1åring behöver ca 14 h söm totalt på ett dygn (om jag inte minns helt fel), och tar du då bort lunchvilan så kommer hon bara sova ännuoroligare.

Lycka till nu! Jag vet att det är tungt men det är helt klart värt det i slutändan! :)

#17 - - Sara:

STENhårda rutiner på ALLT. Kanske ett bad varje kväll? Gör saker i exakt samma ordning. Försök ändra allt ni gjort hittils så det blir "nytt" för henne.

#18 - - Anonym:

PROVA TA BORT MIDDAGSVILAN SÅ ATT HON BLIR ÄNNU TRÖTTARE MOT KVÄLLEN,

PROVA LÄS SAGA ELLER KANSKE "KLIA/KITTLA" HENNE NÅGONSTANS DÄR HON TYCKER DET ÄR SKÖNT EX. RYGG/HAND/NÄSA M.M

#19 - - Sofia:

Ni måste ut och leka och träffa andra barn, det gör en sånn oerhörd skillnad att det är otroligt. Och ni gör Julia en tjänst, annars lär hon sig ju inte hur hon ska leka med jämngamla barn.

#20 - - Sus:

Jag skulle aldrig ta bort middagsvila för en sådan liten tjej. Barnen blir lätt övertrötta och allt blir mycket värre.



När jag kollade era matrutiner så finns det ju lite att prova med.

Så här har du skrivit::

""Julia vaknar mellan 06.00-07.30

Leker 07.40-09.00

Äter frukost 09.00-09.30

Leker och busar till 11.00

Välling-tajm 11.00 - 11.30

Lunch 12.30-13.00

Leker 13.00-14.00

Sover en stund 14.00-14.45

Leker eller går ut o går en stund 15.00-16.00

Mellis 16.00-16.15

Leker och tar de lugnt, ser en film m.m 16.30-17.00

Kvälls mat 17.30-18.00

Välling, gos och kanske lite lek 18.00-19.00

Sen försöka sova för natten 19.30""



Jag skulle försöka:

ca 7.00

frukost när man vaknar (inom en kvart från man vaknar)

9.30-10.00

Liten mellan typ mosad banan

12.30

Lunch

Försöka sova/vila en stund ca 1h.

14.30

Mellanmål tex liten smörgås, frukt, mjölk.

17.30-18.00

Kvällsmat

19.30-20.00

Kvällsvälling/kvälls"fika"

Byt till pyjamas före sista vällingen, borsta sedan tänder och släck ner allt och nu ska alla sova.

Absolut ingen som leker, ingen sitter uppe och spelar tv-spel medans partnern ligger med Julia och försöker natta.



Försök verkligen att hålla på sådana rutiner i 14 dagar och se vad som sker.

När Julia förhoppningsvis märker att ni inte är roliga efter klockan 20.00 och att ni också lagt er så kommer hon också lägga sig ner.



Man får offra tv-tittande under inkörningsperioden och båda får samarbeta för att inte det ska finnas roliga ljud, ljus eller leksaker att leka med.



Sen är ju alla barn individer och går aldrig att säga att vissa saker fungerar för alla barn.



Hoppas innerligt att ni får iordning på detta.

#21 - - Isabell:

Min son var sömnstörd vi fick på BUP för att få hjälp tom. Men tillslut fick jag hjälp o hitta ett sett som funkade för oss vi la honom på en madrass på golvet och jag log på en annan madrass bredvid spjälsängen var körd vi hade försökt allt 5 mm mm inget fungerade. Jag sov på madrassen i 3 v. varje gång han vaknade fick han sitt favorit gossedjur det enda jag sa det är natt du ska sova. det gjord iof att jag fick lägga mig 19.30 varje dag i ca 1 mån han fick inte gå ur madrassen och jag pratade inte med honom. efter 3 v låg jag bara bredvid tills han somnade sen började jag sova i egen säng men vi fick hela tiden varaa noga med att inte avvika från rutinen. inte va uppe längre och inte flyttas över till vår säng.

#22 - - Elin - Mamma till My född - 11 ♥:

Stackars er.



Det tips jag kan ge är att verkligen ha fasta rutiner, gör exakt samma sak varje dag, speciellt vid nattning.

Sen är ju alla barn olika, svårt att säga att detta kommer funka för alla barn. Jag vet ju inte hur ni har det, ni kanske har fasta rutiner. Vi har haft fasta rutiner på My, speciellt vid läggdags sen hon var jätteliten, bara nån månad. Och det har aldrig vart nå krångel, skrik eller gråt. Hon somnar i sin säng, själv, runt 19-19.30 och sover fram till 7 på morgonen.



Önskar er lycka till och hoppas ni får mer energi, sömn och tid för varandra.



stor kram

#23 - - Anonym:

Nu får ni uppdatera! Vad har hänt?